Pages

Monday, June 15, 2015

SHAKLEE BAKAM, TUKAU, LUAK, MIRI : Dalam sunnah ada berkat..



Assalamualaikum wbt buat semua pembaca yang setia..
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w..
Hari ini terdetik saya memilih salah sebuah buku di rak ruang tamu rumah, “ Amalan 24 jam dalam kehidupan Rasulullah s.a.w.” saya belek-belek dan ingin berkongsi salah satu sunnah Rasulullah ketika makan, dan saya akan ceritakan serba ringkas kenapa cara makan Rasulullah dengan menggunakan
-Kenapa guna tangan ye? Berdasarkan apa yang ditulis oleh saudara Zulkarnain Dollah, sebelum Rasulullah s.a.w menjamah makanan, baginda akan ambil sikit garam menggunakan jari kecilnya dan menghisap, kemudian baru Rasulullah makan makanan yang lain..
-kedua belah tangan kita keluarkn 3 jenis enzim dan enzim yang berada di tangan kanan adalah enzim yang dapat menolong proses penghadaman.
-berkenaan dengan garam tadi, sebenarnya dua cecah garam dengan jari adalah sama dengan satu liter air mineral. Menakjubkan. Garam adalah sumber mineral daripada tanah yang diperlukan oleh badan. Selain itu,  garam adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan. Menurut doctor perubatan, di hospital-hospital, rawatan  terawal adalah dengan memberi garam.
-Sunnah Rasulullah seterusnya adalah cara Rasulullah mengunyah. Baginda akan mengunyah sebnayak 40 kali bagi membiarkan makanan betul-betul lumat agar perut kita senang untuk memproses dan mencerna makanan itu.
Inilah 2 sunnah yang dapat saya kongsikan di sini..mari kita sama-sama amalkan sunnah Rasulullah kerana dalam Sunnah mengandungi keberkatan..


Jika berminat untuk mengetahui mengenai produk Shaklee, hubungi kami Email : amishary248@gmail.com No Tel : 0198050837 Salam Sayang Faiz

No comments:

Post a Comment