Pages

Friday, December 19, 2014

SHAKLEE BAKAM, LUAK, TUKAU, MIRI ; Nak beli mesti tahu...

Assalamualaikum wbt...salam jumaat buat semua pembaca, usahakan sebanyak mungkin berselawat ke atas junjungan nabi kita Muhammad s.a.w pada hari yang mulia ini.
Saya yakin semua orang pernah dengar vitamin B kan? Tapi adakah semua tahu apakah vitamin B? Baiklah..mari kita tengok slide di bawah apakah yang terkandung di dalam Vitamin B sehingga namanya dipanggil B Complex?



Vitamin B Complex mesti cukup mengandungi 8 jenis vitamin B1,B2, B3, B5, B6, B7, B9,B12.
Ingin saya kongsikan beberapa info tentang kebaikan setiap jenis vitamin B ini.
1) B1(Thiamin)
Walaupun tubuh memerlukan dalam kuantiti yang sedikit, tetapi B1 ini memainkan peranan yang utama dalam membantu pembakaran karbohidrat dan kelancaran darah, stimulasi peredaran darah dan mengekalkan otot perut, hati dan usus. B1 ini juga amat diperlukan untuk kesihatan otak, sel saraf dan meningkatkan selera makan.
Tanda kekurangan B1 : nafas pendek,rendah tekana darah,kekurangan berat badan, keletihan
Siapa yang perlukan B1 ? wanita mengandung, pesakit jantung, deperessi, sesiapa yang aktif menggunakan tenaga
2) B2 (Riboflavin)
Ia adalah sebahagian dari vitamin B yang larut air. Memainkan peranan dalam memproses asid amino dan lemak, membentuk sel darah merah, menukarkan karbohidrat kepada tenaga dan mengekalkan mukus di dalam organ pencernaan. Vitamin B2 ini yang menyebabkan air kencing menjadi warna kekuningan jika kurang pengambilan air.
Tanda kekurangan B2 :depresi, kulit yang bersisik dan kering
3) B3 (Niacin)
Niacin dan niacinamide kedua-duanya membentuk B3. Kedua-dua unsur ini diperlukan untuk membebaskan tenaga dari karbohidrat, membentuk lemak dan menghasilkan hormon seks. Vitamin B3 ini mampu menghalang serangan sakit jantung, mengawal paras kolestrol.
Siapa yang perlukan B3? Mereka yang sering tertekan dan mengalami depresi
4) B5 (Pantothenic Acid)
Vitamin ini hampir sama fungsinya dengan B3. B5 ini bergabung dengan hebat bersama B1,B2 dan B3 untuk membentuk ATP (adenosina trifosfat) sumber tenaga utama dalam tubuh badan.
Tanda kekurangan : Kejang otot, sakit perut, anemia dan sering kebimbangan
5) B6 (Pyridoxine)
Fungsi utamnya meningkatkan metabolisme, meningkat imun sistem,membantu mengekalkan fungsi otak, diperlukan untuk metabolisme protein dan penyerapan.
Tanda kekurangan B6 : keletihan, sukar tidur, tertekan, masalah saraf pada kaki dan tangan
6) B12 (Cobalamin)
Juga dikenali sebagai cyanocobalamin, bantu untuk menghasilkan neutrotransmiter iaitu sejenis bahan kimia untuk memudahkan hubungan antara 2 saraf.Fungsi yang lainnya hampir sama dengan B1,B2 dan B3. vitamin ini digunakan untuk merawat penyakit Alzheimer(nyanyuk), anemia dan depressi.
Inilah komponen lengkap yang terkandung di dalam Vitamin B Complex Shaklee. Kesemua 8 Vitamin B ini telah dirumus khas dalam satu tablet Vitamin B Complex Shaklee. Secara keseleruhannya, setiap kita memang amat perlukan vitamin B ini kerana menjalankan aktiviti seharian yang padat. Maka cadangan saya, pilihlah Vitamin B Complex Shaklee yang amat lengkap, berbaloi dan murah.


Jika berminat untuk mengetahui mengenai produk Shaklee, hubungi kami Email : amishary248@gmail.com No Tel : 0198050837 Salam Sayang Faiz

No comments:

Post a Comment