Pages

Tuesday, February 11, 2014

SHAKLEE BAKAM ; AL QURAN SEBAGAI PENAWAR

Salam rahmat dan barakah sya doakan utk semua insan yg tergerak hati membca entry sya arini...
Masa pdp( pengajaran & pembelajaran) harini 30 minit setiap 1 waktu. Sbb ada ceramah maulidur rasul  yang disampaikan oleh penceramah jemputan.. 

Lepas tgok gambar kat bwh ni sya akan share kan apa input yg saya dpt dari perkongsian tadi.
Tgok tak sape penceramah tu? Nama beliau ustaz sahril.dari selangor. Seorg pengajar di institut tahfiz di selangor. Walaupun menggunakan kerusi roda, tapi semangat beliau patut dicontohi. Ustaz ni bercerita ini bukan kali pertama berkeadaan begini, tapi dah kali ketiga. Macam sakit sendi yang tiba2 tak bleh angkat badan kaki dan tangan. Antara ayat quran yg dia amalkan semasa sakit ialah surah al isra' ayat 80..yang bermaksud.." Dan Kami turunkan daripada al quran suatu yg menjadi penawar dan rahmat bg org yg beriman dan al quran itu tidaklah menambah kepada org yg zalim selain kerugian"

Pesannya, klu ditimpa ujian sakit, apa yg patut diyakini adalah ALLAH akan memberi penawar, dan penawar yg paling mujarab adalah ayat quran. Pernah berlaku sendiri pada pelajar ustaz sahril ni, satu hari student beliau jatuh dan mengalami kecederaan di bahagian lengan. Walaupun dimulut pelajar ni sering menyebut2 "doktor, doktor," ...., apa yg ustaz ni buat, beliau memasukkan jari di dalam pasir dan baca ..bismillah 3x, tawakkaltu a'lallah dan terus menyapu di bahagian lengan pelajar yg bengkak tadi. Alhamdulillah lama kelamaan, dgn izin ALLAH siapa sangka tangan pelajar tadi surut dr bengkak.
 Itulah antara kelebihan alquran.makin kita yakin, makin bertambahlah iman kita.

Saya tak dapat dengar cermah beliau sampai abis sbb ada meeting di luar sekolah. Tapi sya sempat tinggal pesan dengan sha dan mimi untuk salin apa yg ustaz sahril ckp. Mana lah tahu, ada yg bleh saya share bersama pembaca kan,,..

No comments:

Post a Comment